Ułatwienia dostępu

Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy w Ciechanowie

                                  „Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał                                                                 się tym, kim stać się może”                                                                                                                                                                                                         J. Korczak
Super User

WOKRO Projekt za Życiem

Na mocy porozumienia zawartego 28 listopada 2018 r. pomiędzy Ministrem Edukacji Narodowej a Powiatem Ciechanowskim, w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Ciechanowie funkcjonuje wiodący ośrodek koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczy. Zadanie będzie realizowane w latach 2017 - 2021.
Celem działania WOKRO jest udzielanie kompleksowego wsparcia rodzinom z dziećmi od chwili wykrycia u nich niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci do 3. roku życia.
​Do zadań Ośrodka należą:
Udzielanie rodzicom specjalistycznej informacji dotyczącej problemów rozwojowych dziecka;
Wskazywanie właściwych dla dziecka i jego rodziny form kompleksowej, specjalistycznej pomocy, w szczególności terapeutycznej, psychologicznej, logopedycznej i fizjoterapeutycznej;
Wskazywanie jednostek udzielających specjalistycznej pomocy dzieciom i ich rodzinom;
Organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju w warunkach i formach określonych w odpowiednich przepisach;
Koordynowanie korzystania z usług specjalistów dostępnych na obszarze powiatu,
w tym: zbieranie i upowszechnianie informacji o usługach i świadczących
je specjalistach, prowadzenie akcji informacyjnych, monitorowanie działań związanych z udzielaniem pomocy dzieciom i ich rodzinom.
Jednym z założeń kompleksowego programu wsparcia dla rodzin „Za życiem” jest utworzenie sieci ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych, dla których priorytetem jest wczesne wspomaganie rozwoju dzieci od momentu wykrycia niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością. Jednostkę, która ma pełnić rolę takiego ośrodka wskazuje starosta. Na terenie powiatu ciechanowskiego zadania programu realizować będzie Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Ciechanowie.
Do najważniejszych zadań ośrodka należeć będą: wsparcie psychologiczne ukierunkowane na poradzenie sobie przez rodzinę z sytuacją kryzysową spowodowaną informacją o wadzie rozwojowej dziecka, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, udzielanie interdyscyplinarnej pomocy rodzicom z dziećmi od chwili wykrycia zagrożenia niepełnosprawnością, zapewnienie specjalistycznej opieki dziecku i jego rodzinie, m.in. usług terapeutów, fizjoterapeutów, psychologów, pedagogów, logopedów, konsultacji lekarzy różnych specjalności, w zależności od potrzeb dziecka.
SOSW w Ciechanowie jest przygotowany do pełnienia funkcji ośrodka koordynacyjno - rehabilitacyjno - opiekuńczego. Placówka dysponuje odpowiednią bazą lokalową wyposażoną w specjalistyczny sprzęt i ciekawe pomoce, co pozwala prowadzić zajęcia w sposób atrakcyjny dla dzieci. Nauczyciele specjaliści zatrudnieni w ośrodku, prowadzący zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania posiadają przygotowanie do pracy z małymi dziećmi, także tymi o zaburzonym rozwoju. Posiadają także kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności, czy zaburzeń dziecka, w szczególności są to logopedzi, neurologopedzi, surdologopedzi, psycholog, pedagog, oligofrenopedagodzy, terapeuci integracji sensorycznej, fizjoterapeuci, terapeuci gimnastyki korekcyjnej.
Jeżeli rodziców niepokoi rozwój dziecka – zapraszamy do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Ciechanowie. Udzielimy bezpłatnych konsultacji, a także zapewnimy różnorodne zajęcia.
Kontakt: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Ciechanowie, ul. Sienkiewicza 13, tel. 23 6722889, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Działalność wiodącego ośrodka koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczego jest w całości finansowana ze środków budżetu państwa.

 

Do pobrania (plik pdf)  wniosek wokro Za życiem.pdf      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

Super User

      W szkole podstawowej uczą się dzieci z lekkim, umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej oraz z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.


Uczniowie korzystają z bardzo dobrze wyposażonych pracowni lekcyjnych oraz biblioteki szkolnej.
Objęci są zajęciami usprawniającymi z zakresu: usprawniania mowy, gimnastyki korekcyjnej, zajęć wyrównawczych.
Mają możliwość korzystania z terapii: metodą SI, a także Biofeedback.

Uczniowie mogą korzystać z obiadów przygotowywanych w naszej stołówce, a po lekcjach przebywać w internacie lub świetlicy.


Wykwalifikowana kadra specjalistów zapewnia wszechstronny rozwój dziecka, które doskonali swoje umiejętności poprzez zabawę i inne formy aktywności.

Nauczyciele pracują różnymi metodami, tak aby zajęcia były atrakcyjne i interesujące, np.: 
-programy Aktywności i Komunikacji Knillów,
-metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
-w Sali Doświadczania Świata,
-stymulacja polisensoryczna,
-metoda Dobrego Startu,
-pedagogika zabawy,
-metoda Krakowska.

 

Super User

Branżowa Szkoła I Stopnia


Branżowa Szkoła I Stopnia jest dla uczniów, którzy:

1) ukończyli szkołę podstawową,

2) posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim, autyzm, niepełnosprawności sprzężone.

3) posiadają zaświadczenie lekarskie uprawniające do nauki w danym zawodzie.

Branżowa szkoła I stopnia kształci uczniów w zawodzie:

pracownik pomocniczy obsługi hotelowej

Czas nauki – 3 lata

z możliwością wydłużenia o 1 rok, kształcenie może być prowadzone do ukończenia przez ucznia 24 roku życia.

Szkoła zapewnia:

• wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną,
• specjalne oddziaływania edukacyjne, wychowawcze,
• pomoc psychologiczno – pedagogiczną,
• zajęcia rewalidacyjne i specjalistyczne wskazane w orzeczeniach wydanych przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne,
• zamieszkanie w ośrodku oraz całodzienne wyżywienie w stołówce uczniom spoza Ciechanowa,
• przygotowanie do pracy i życia we współczesnym świecie.

Zajęcia praktyczne – odbywają się na terenie ośrodka w pracowni hotelarskiej, pralni oraz w nowocześnie wyposażonych pomieszczeniach kuchennych.

Uczeń w procesie kształcenia:
- uczy się obsługi sprzętu porządkowego i codziennych czynności porządkowych w pomieszczeniach hotelowych oraz przygotowania pokoi do przyjęcia gości,
- poznaje zasady obsługi gości hotelowych w części noclegowej i sali restauracyjnej, nakrywania stołu i podawania posiłków,
- uczy się wykonywania czynności porządkowych w części gastronomicznej obiektu noclegowego,
- poznaje zasady pielęgnowania roślin ozdobnych, trawników i urządzeń rekreacyjnych,
- uczy się wykonywania drobnych napraw urządzeń i sprzętów hotelowych (nie wymagających specjalistycznych uprawnień),
- poznaje sposoby wykonywania obowiązków zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska,
- poznaje zasady prawidłowej współpracy z recepcją, pralnią, działem technicznym, działem administracyjno – gospodarczym,
- nabywa nawyki kulturalnego sposobu bycia, prawidłowego postępowania w ramach ochrony mienia gościa.

Po ukończeniu szkoły, zdaniu egzaminu absolwent uzyska dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, a także otrzyma wykształcenie zasadnicze zawodowe.

Absolwenci szkoły branżowej I stopnia mogą kontynuować naukę w dwuletniej szkole branżowej II stopnia lub podjąć pracę.

Możliwości zatrudnienia:

1. Pracownik pomocniczy obsługi hotelowej może być zatrudniony na różnych stanowiskach, takich jak: pomoc kuchenna, pomoc kelnera, pomoc pokojowej.
2. Hotele, motele.
3. Restauracje, bary.
4. Sanatoria, pensjonaty, domy wypoczynkowe, agroturystyka, schroniska młodzieżowe.
5. Firmy sprzątające.
6. Bazy ruchome: (promy pasażerskie, statki, kolej, samoloty).

 

                                               kucharz

 

Czas nauki - 3 lata

z możliwością wydłużenia o 1 rok, kształcenie może być prowadzone do ukończenia przez ucznia 24 roku życia.

Szkoła zapewnia:

• wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną,
• specjalne oddziaływania edukacyjne, wychowawcze,
• pomoc psychologiczno – pedagogiczną,
• zajęcia rewalidacyjne i specjalistyczne wskazane w orzeczeniach wydanych przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne,
• zamieszkanie w ośrodku oraz całodzienne wyżywienie w stołówce uczniom spoza Ciechanowa,
• przygotowanie do pracy i życia we współczesnym świecie.

Zajęcia praktyczne – odbywają się na terenie ośrodka  w profesjonalnie wyposażonej pracowni gastronomicznej.

Uczeń w procesie kształcenia:

- uczy się przygotowywać potrawy, ciasta i desery, dania zimne i gorące,

- uczy się oceny jakości surowca,

- poznaje zasady przechowywania żywności,

- uczy się, jak przygotować produkty i stanowisko do pracy,

- poznaje obróbkę ręczną, mechaniczną i techniczną surowca,

- uczy się obsługi sprzętu kuchennego,

- poznaje czynności związane z ekspedycją potraw i napojów.

 

Po ukończeniu szkoły, zdaniu egzaminu absolwent uzyska dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, a także otrzyma wykształcenie zasadnicze zawodowe.

 

Super User

 

Szkoła Przysposabiająca do Pracy

 

 

Szkoła Przysposabiająca do Pracy


• przyjmuje uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w tym uczniów z autyzmem i uczniów poruszających się na wózkach, którzy ukończyli szkołę podstawową;

• przygotowuje młodzież do pełnienia różnych ról społecznych oraz autonomicznego i aktywnego życia dorosłego;
• zapewnia kształcenie dostosowane jest do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów, każdy uczeń posiada indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny (IPET) opracowany na podstawie wszechstronnej, wielospecjalistycznej diagnozy funkcjonowania. IPET zawiera szczegółowe
cele, zadania i treści, mieszczące się w sferze najbliższego rozwoju ucznia, oraz program przysposobienia do pracy o profilu dostosowanym do możliwości psychofizycznych i percepcyjnych danego ucznia;

• ocenia poziom funkcjonowania ucznia dwukrotnie w ciągu roku szkolnego, a ocenianie postępów w nauce ma charakter opisowy;

• trwa 3 lata z możliwością przedłużenia etapu edukacyjnego o 1 rok;

• klasy liczą do 8 uczniów.

Edukacja w szkole przysposabiającej do pracy obejmuje:

Funkcjonowanie osobiste i społeczne – zajęcia, na których uczniowie doskonalą wiadomości i umiejętności zdobyte na wcześniejszych etapach edukacyjnych, także w zakresie czytania, pisania i pojęć matematycznych, niezbędnych w życiu dorosłego człowieka. Zajęcia zapewniają również zdobycie nowych wiadomości i umiejętności z zakresu środowiska społeczno-kulturowego, przygotowują do pełnienia różnych ról społecznych, a także rozwijają niezbędne kompetencje społeczne. Zajęcia mają na celu wszechstronny rozwój uczniów oraz takie ich przygotowanie do pełnienia ról społecznych, w tym pracowniczych, aby mogli jako osoby dorosłe w jak najbardziej optymalny sposób zintegrować się ze środowiskiem.

Zajęcia rozwijające komunikowanie się – mają służyć dalszemu rozwijaniu języka i umiejętności porozumiewania się w bliskim i dalszym środowisku w każdy możliwy dla ucznia sposób, również z wykorzystaniem odpowiednich pomocy do komunikacji, czy też technologii informacyjno-komunikacyjnej. Uczeń powinien mieć możliwość doświadczania komunikowania się z różnymi osobami, także w instytucjach, punktach usługowych i miejscach pracy.

Zajęcia kształtujące kreatywność – służą dostarczaniu uczniom okazji do twórczego działania w przyjaznej atmosferze oraz możliwości współpracy z innymi uczniami. Obejmują:

  - Zajęcia plastyczne usprawniają manualnie uczniów. Dzięki nim uczniowie mają możliwość poznania różnych technik plastycznych i wykorzystania ich w
praktyce tworząc niepowtarzalne prace, które są prezentowane na terenie szkoły. Uczniowie biorą również udział w konkursach plastycznych:
szkolnych, miejskich, wojewódzkich i krajowych zdobywając nagrody i wyróżnienia.

  - Zajęcia wokalno – muzyczne – pomagają zdobywać wiedzę o muzyce i instrumentach muzycznych. Uczą podstaw gry na instrumentach, tekstów
piosenek, śpiewu, jak również przygotowują do występów. Uczniowie, dzięki swoim występom bardzo często uatrakcyjniają imprezy i uroczystości szkolne, także te plenerowe. Biorą udział w licznych konkursach.

  - Zajęcia teatralne – pozwalają uczniom na rozwijanie własnych talentów i zdolności. Młodzież m. in. poznaje różne techniki teatralne i wykorzystuje je
podczas zajęć. Rozwija swoją mowę i słownictwo. Uczy się występować przed publicznością. Swoje artystyczne dokonania młodzież prezentuje podczas
uroczystości szkolnych, plenerowych

Wychowanie fizyczne – przedmiot ten daje możliwość usprawniania obniżonych funkcji ruchowych u uczniów, pozwala kształtować ich sylwetkę, uczy sportowej rywalizacji. Zajęcia odbywają się w sali gimnastycznej, siłowni i na terenach sportowych ośrodka. Podsumowaniem całorocznej pracy uczniów jest ich udział w olimpiadzie specjalnej, gdzie nie ma przegranych, a najważniejsza jest walka do końca i pokonywanie swoich słabości.

Zajęcia rewalidacyjne – mają charakter terapeutyczny, usprawniający i korekcyjny. Celem zajęć jest stymulowanie rozwoju funkcji psychomotorycznych,
wyrównywanie braków w umiejętnościach i wiadomościach uczniów, eliminowanie niepowodzeń oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji, m. in. radzenie sobie ze stresem, aby uczeń mógł osiągnąć sukces przez:

Przysposobienie do pracy – ma na celu przygotowanie ucznia do aktywności przez pracę, czyli nabycie praktycznych umiejętności niezbędnych do podejmowania pracy w różnych dziedzinach oraz poprawnego funkcjonowania w życiu społecznym i zawodowym. Zajęcia z przysposobienia do pracy odbywają się w odpowiednio wyposażonych pracowniach. W ramach tego przedmiotu uczniowie są przygotowywani do nabycia umiejętności praktycznych i wykonywania czynności pracy wynikających z następujących dziedzin:

GOSPODARSTWO DOMOWE – obejmuje szeroki zakres prac opartych na prowadzeniu gospodarstwa domowego, tj. sprzątanie, prasowanie, pranie oraz
sporządzanie i wydawanie posiłków. Zajęcia odbywają się w pracowni kulinarnej i pralni szkoleniowej.

PRACE OGRODNICZE – w ramach tych zajęć uczniowie, pod opieką nauczycieli, dbają o tereny wokół ośrodka. Pielą chwasty, sadzą kwiaty, zioła, krzewy. W zimie przygotowują sadzonki i dbają o rośliny w pomieszczeniach ośrodka. Uczą się też sztuki układania dekoracji z roślin. Wykonują palmy wielkanocne i stroiki na święta Bożego Narodzenia.

PRACE BIUROWE – to nauka obsługi urządzeń biurowych typu: kserokopiarka, bindownica, laminator itp. oraz wykonywanie usług w tym zakresie.

ELEMENTY SZYCIA RĘCZNEGO I MASZYNOWEGO – zastosowanie ściegów podstawowych i ozdobnych w drobnych naprawach krawieckich oraz haftowaniu; szycie prostych wyrobów, tj. ściereczek, zasłon, rękawic kuchennych itp.

RĘKODZIELNICTWO – wytwarzanie drobnych przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich z zastosowaniem różnych technik (decoupage, malowanie na szkle, haft matematyczny, wyrób ozdób i biżuterii, origami) oraz materiałów (drewno, glina, sznurek, modelina, tektura, koraliki, szkło, nici, wełna, bibuła, papier kolorowy itp.). Nauczyciele przedmiotu przysposobienia do pracy z wielkim zaangażowaniem poszukują ciekawych form pracy z uczniem niepełnosprawnym. Uczestniczą w różnych formach dokształcania. Starają się, aby zajęcia były atrakcyjne, a jednocześnie stwarzały możliwości rozwoju. W celu zwiększenia atrakcyjności procesu edukacyjnego i pogłębienia umiejętności społecznych uczniów organizowane są różnorodne wycieczki dydaktyczne, wystawy i konkursy.

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Szkoła przysposabiająca do pracy w swojej działalności dąży do stworzenia pozytywnych relacji z rodzicami uczniów do niej uczęszczających. Nauczyciele
podejmują współpracę z rodzicami w zakresie rozpoznawania możliwości rozwojowych uczniów, przekazywania wiedzy na temat ich funkcjonowania w
środowisku szkolnym, a także poznania oczekiwań rodziców w stosunku do szkoły i pedagogów. Rodzice uczniów mają możliwość uczestniczenia w szkolnych i klasowych imprezach, klasowych spotkaniach integracyjnych czy też lekcjach otwartych, podczas których mogą obserwować pracę szkoły i nauczycieli, jak również występy i osiągnięcia swoich dzieci. Dodatkowo, wszyscy nauczyciele prowadzą konsultacje, podczas których przekazują najważniejsze informacje dotyczące pracy ucznia podczas zajęć, jego postępów, czy występujących problemów.
W szkole prowadzona jest od niedawna praktyczna nauka czynności pracy organizowana w formie praktyk wspomaganych na otwartym rynku pracy. Praktyki wspomagane mają na celu zapoznanie naszych uczniów nie tylko z rynkiem pracy, ale również z różnymi rodzajami prac, na różnych stanowiskach. Umożliwiają młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną sprawdzenie swoich umiejętności i wiedzy w naturalnych warunkach zakładu pracy, uczenie się pracy na konkretnym stanowisku, dopasowanym do indywidualnych zainteresowań i predyspozycji, przy wsparciu trenera pracy.

 

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO WYCHOWAWCZY

06-400 Ciechanów
ul. Sienkiewicza 13

SOSW TEL. 23 672 28 89

sekretariat@soswciechanow.edu.pl

INTERNAT SOSW TEL. 23 672 36 38